• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Methodeconcept
    • Zo werkt het
    • Onze visie
    • Onze 9 werkvormen
    • Veelgestelde vragen
  • Inhoud
    • Kleuters
    • Klas 1
    • Klas 2
    • Klas 3
    • Klas 4
    • Klas 5
    • Klas 6
    • Combinatiegroepen
    • Implementatie
  • Ervaringen
  • Licentie
    • Probeer 3 weken gratis
    • Licentiekosten per jaar
    • Abonneer op de methode
    • Info over subsidie
  • Heel België Zingt
    • Heel België Zingt
    • Wat is Heel België Zingt?
    • Waarom meedoen?
    • Opnames
    • Het traject
    • Initiatiefnemers
    • Veelgestelde vragen
    • Meedoen
  • Ons team
  • Blog
  • Login
  • Contact

Muziek & Meer Digitaal

muziekmethode voor de basisschool

  • Methodeconcept
    • Zo werkt het
    • Onze visie
    • Onze 9 werkvormen
    • Veelgestelde vragen
  • Inhoud
    • Kleuters
    • Klas 1
    • Klas 2
    • Klas 3
    • Klas 4
    • Klas 5
    • Klas 6
    • Combinatiegroepen
    • Implementatie
  • Ervaringen
  • Licentie
    • Probeer 3 weken gratis
    • Licentiekosten per jaar
    • Abonneer op de methode
    • Info over subsidie
  • Heel België Zingt
    • Heel België Zingt
    • Wat is Heel België Zingt?
    • Waarom meedoen?
    • Opnames
    • Het traject
    • Initiatiefnemers
    • Veelgestelde vragen
    • Meedoen
  • Ons team
  • Blog
  • Login
  • Contact
  • Kleuters
  • Leerjaar 1
  • Leerjaar 2
  • Leerjaar 3
  • Leerjaar 4
  • Leerjaar 5
  • Leerjaar 6
    • Dierendag
    • 1
    • Herfst
    • Winter
    • Lente
    • Zomer
    • Sinterklaas
    • Kerst
    • Nieuwjaar
    • Carnaval
    • Pasen
    • Koningsdag
    • Moeder-vaderdag
    • Liefde
    • Familie
    • Baby
    • Groeien
    • Lichaam
    • Emoties
    • Huizen
    • Natuur
    • Boerderij
    • Kleur
    • Instrumenten
    • 2
    • 3
    • 4
    • 5
    • 6
    • 1
    • 2
    • 3
    • 4
    • 5
    • 6
    • 1
    • 2
    • 3
    • 4
    • 5
    • 6
    • 1
    • 2
    • 3
    • 4
    • 5
    • 6
    • 1
    • 2
    • 3
    • 4
    • 5
    • 6
    • 1
    • 2
    • 3
    • 4
    • 5
    • 6
    • 1
    • 2
    • 3
    • 4
    • 5
    • 6
    • 1
    • 2
    • 3
    • 4
    • 5
    • 6
    • 1
    • 2
    • 3
    • 4
    • 5
    • 6
    • 1
    • 2
    • 3
    • 4
    • 5
    • 6
    • 1
    • 2
    • 3
    • 4
    • 5
    • 6
    • 1
    • 2
    • 3
    • 4
    • 5
    • 6
    • 1
    • 2
    • 3
    • 4
    • 5
    • 6
    • 1
    • 2
    • 3
    • 4
    • 5
    • 6
    • 1
    • 2
    • 3
    • 4
    • 5
    • 6
    • 1
    • 2
    • 3
    • 4
    • 5
    • 6
    • 1
    • 2
    • 3
    • 4
    • 5
    • 6
    • 1
    • 2
    • 3
    • 4
    • 5
    • 6
    • 1
    • 2
    • 3
    • 4
    • 5
    • 6
    • 1
    • 2
    • 3
    • 4
    • 5
    • 6
    • 1
    • 2
    • 3
    • 4
    • 5
    • 6
    • 1
    • 2
    • 3
    • 4
    • 5
    • 6
    • 1
    • 2
    • 3
    • 4
    • 5
    • 6
    • 1
    • 2
    • 3
    • 4
    • 5
    • 6
    • 1
    • 2
    • 3
    • 4
    • 5
    • 6
    • Gratis muziekles Sinterklaas
    • Gratis les Maak je eigen rap
    • Gratis les Leer hoe een elektrisch gitaar werkt
    • Gratis les Leer een drumritme drummen
    • Gratis les Ontdek de Blues
    • Gratis les Ontdek Beethoven
    • Gratis les Leer over love songs in de middeleeuwen
    •  
    •  
    •  
    •  
    •  
    •  

    Ontdekken

    Wie is Ludwig van Beethoven?

    Ontdekken

    Beethoven componeerde Ode Aan De Vreugde.

    Bekijk de flashmob van Ode Aan De Vreugde.
    Er komen steeds meer instrumenten bij. Welke? Schrijf op.

    Luisteren

    Je hoort vier voorbeelden van muziek uit de Romantiek (1820 – 1900).
    Welk gevoel wilde de componist weergeven?

    https://muziekenmeer-digitaal.be/wp-content/uploads/2019/04/romantiek_1-2.mp3

    Luisterfragment 1

    https://muziekenmeer-digitaal.be/wp-content/uploads/2019/04/romantiek_2-1.mp3

    Luisterfragment 2

    https://muziekenmeer-digitaal.be/wp-content/uploads/2019/04/romantiek_3-1.mp3

    Luisterfragment 3

    https://muziekenmeer-digitaal.be/wp-content/uploads/2019/04/romantiek_4-1.mp3

    Luisterfragment 4

    Luisteren

    LES 5C

    Je hoort dezelfde vier voorbeelden van muziek uit de Romantiek (1820 – 1900).
    Fragment 1: welke twee blaasinstrumenten spelen de solo?
    Fragment 2: Welk blaasinstrument speelt de korte solo?
    Fragment 3: Welk instrument hoor je?
    Fragment 4: Welk slaginstrument hoor je op het eind?

    https://muziekenmeer-digitaal.be/wp-content/uploads/2019/04/romantiek_1.mp3

    Luisterfragment 1

    https://muziekenmeer-digitaal.be/wp-content/uploads/2019/04/romantiek_2.mp3

    Luisterfragment 2

    https://muziekenmeer-digitaal.be/wp-content/uploads/2019/04/romantiek_3.mp3

    Luisterfragment 3

    https://muziekenmeer-digitaal.be/wp-content/uploads/2019/04/romantiek_4.mp3

    Luisterfragment 4

    Ontdekken

    LES 5D

    Wat is programmamuziek?

    Luisteren

    LES 5E

    Het eerste schilderij heet Het Onweer.
    Het tweede schilderij heet Kasteel Bentheim.

    Bij welk schilderij hoort het luisterfragment? Waarom?

    https://muziekenmeer-digitaal.be/wp-content/uploads/2019/04/schilderij-1.mp3

    Luisterfragment

    Gratis les Ontdek Beethoven

    16 april 2019

    Geplaatst in: Gratis lessen

    • Home
    • Inloggen
    • Instrumentenlijst
    • Liedjeslijst
    • Leerlijn notenschrift
    • Feedback
    • Heel België Zingt
    • Contact

    Welkom, bezoeker!

    Uitgever

    Tinksel Muziekcreatie
    KvK 17210575
    BTW NL 1654.45.889.B01

    Vraag de gratis proefcode aan

    • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
    • Home
    • Inloggen
    • Instrumentenlijst
    • Liedjeslijst
    • Leerlijn notenschrift
    • Feedback
    • Heel België Zingt
    • Contact

    © Copyright 2017 - 2025 Muziek & Meer Digitaal · Alle rechten voorbehouden

    Lesbeschrijving

    Bekijk samen het filmpje.

    Motivatietip

    Mening geven – Wat zouden de leerlingen het meeste missen als ze doof zouden worden? En wat niet? Laat de leerlingen vertellen.

    Materiaal

    • Werkblad flashmob voor elke leerling
    • Schrijfmateriaal voor elke leerling

    Lesbeschrijving

    Bekijk samen het filmpje en bespreek samen de antwoorden.
    Je ziet:

    • Strijkers: contrabas, cello, altviool, viool
    • Houtblazers: fagot, dwarsfluit, klarinet
    • Koperblazers: hoorn, trompet, trombone
    • Slaginstrument: pauk
    • Op het laatst komt er nog een koor bij (tellen we niet mee als instrument)

    Motivatietip

    Uitdaging aangaan – Maak er een uitdaging van. Welke leerling herkent alle instrumenten?

    Lesbeschrijving

    Luister naar de luisterfragmenten en beantwoord samen de vraag:

    • Fragment 1: liefde
    • Fragment 2: trots
    • Fragment 3: verdriet
    • Fragment 4: spanning

    Motivatietip

    Mening geven – Zijn er luisterfragmenten bij die de leerlingen aan een bepaalde gebeurtenis in hun eigen leven doet denken? Waarom past de muziek er goed bij? Laat de leerlingen vertellen.

    Lesbeschrijving

    Luister naar de luisterfragmenten en beantwoord samen de vragen:

    • Fragment 1: klarinet en dwarsfluit
    • Fragment 2: trompet
    • Fragment 3: piano
    • Fragment 4: pauk

    Motivatietip

    Invloed geven – Vraag telkens een leerling naar het juiste antwoord, maar vraag een andere leerling of hij denkt dat het antwoord klopt.

    Lesbeschrijving

    Bekijk samen het filmpje.

    Motivatietip

    Beargumenteren – Vraag de leerlingen om te beargumenteren waarom de term programmamuziek goed gekozen is.

    Lesbeschrijving

    Beantwoord samen de vraag.

    NB Elk antwoord is goed, mits de leerling zijn antwoord goed kan beargumenteren.

    Motivatietip

    Verder kijken – Vraag de leerlingen om te bedenken wat voor soort muziek zou passen bij het andere schilderij.