Kun je kinderen een liedje aanleren, dan noemen collega’s je al gauw muzikaal. Terwijl je in feite gewoon goed kunt lesgeven. Want een liedje aanleren heeft echt helemaal niks met muzikaliteit te maken. Je hebt gewoon je didactische vaardigheden goed onder de knie. Zo pak je het aan:
Stap 1: Stel een focusvraag met de 5 W’s
Zingen begint met goed luisteren. Om leerlingen daarbij te helpen, stel je een focusvraag voordat je het lied laat horen. Met hulp van de 5 W’s:
- Wie
- Wat
- Waar
- Waarom
- Wanneer
Bijvoorbeeld: wie is de hoofdpersoon, wat gebeurt er in het lied, waar speelt het lied zich af, waarom kan de hoofdpersoon niet goed horen, in welk seizoen speelt het lied zich af (= wanneer).
Stap 2: Luister naar het lied in z'n geheel
Laat het lied in z’n geheel horen. Zing het zelf of luister samen naar een ingezongen versie. Zorg dat de leerlingen geconcentreerd luisteren. Zonder mee te zingen dus.
Zijn er kinderen die toch meezingen, leg ze dan uit dat zingen begint met goed kunnen luisteren. Maak van luistervaardigheid een sport. Kinderen worden er steeds beter in als jij ze consequent bewust maakt van het belang van goed kunnen luisteren.
Stap 3: Beantwoord samen de focusvraag
Stap 4: Maak zinnen af met rijmwoorden
Herhaal het lied in z’n geheel, terwijl je de rijmwoorden aan het einde van de zinnen achterwege laat. De leerlingen vullen de rijmwoorden aan.
Bijvoorbeeld:
Ik blaas me paars, ik blaas me blauw
Ik blaas me rood, allemaal voor [jou]
Wil je het lied liever niet zelf zingen? Gebruik dan de ingezongen versie en draai de volumeknop even dicht op het moment suprême.
Stap 5: Zing het hele lied met aanvulzinnen
Herhaal het lied in z’n geheel, terwijl je langere zinnen of meer woorden achterwege laat. De leerlingen vullen aan, in de maat van de muziek.
Bijvoorbeeld:
Ik blaas me paars, ik blaas me blauw
[Ik blaas me rood, allemaal voor jou]
Of:
Ik blaas me [paars], ik blaas me [blauw]
Ik blaas me [rood], allemaal voor [jou]
Stap 6: Zing samen het complete lied
De leerlingen kennen het lied nu. Leun achterover en geniet.
De truc van deze methodiek: Doordat je het lied continu in z’n geheel laat horen, krijgen leerlingen een goed idee waar welke tekst gezongen moet worden en hoe de melodie zich verhoudt tot de rest van het lied. Dit gaat eigenlijk vanzelf.
Het isoleren van een stukje melodie of tekst van de rest van het lied, is altijd een slecht idee. Doe dat alleen als het écht heel lastig is.
Leestip
Het LKCA ontwikkelde de Handleiding Zing' es (pdf) voor groepsleerkrachten en pabo-studenten. Voor als je echt in het zingen wilt duiken. De moeite waard om eens te bekijken!
[Jennemieke Snijders (Conservatorium Maastricht & Communicatie Fontys Eindhoven) werkte als muziekjuf en is nu auteur van de muziekmethode Muziek & Meer Digitaal. Daarnaast helpt ze mensen om zich te verbinden met hun eigen muzikale en creatieve talent bij bij Tinksel Muziekcreatie]