Enthousiasme is de beste muziekles-motivator. Motiveer je jezelf, dan motiveer je je leerlingen. Maar hoe doe je dat?
Kijk in de spiegel
Zing ik met twinkeloogjes en een stralende lach ‘if you’re happy and you know it, clap our hands!’, dan heeft dat effect.
Leerlingen klappen in hun handen. Ze zingen. Ze doen mee.
Hier mijn trucs om jezelf – en dus je leerlingen – te motiveren voor muziek.
Kies muzieklessen waar jij je zeker bij voelt
Zingen is voor veel juffen en meesters de allerhoogste drempel om muziekles te geven. Dus als je liever niet zingt, zing dan niet! Muziek is zoveel breder dan zingen.
Er blijven genoeg werkvormen over om een volwaardige muziekles te geven. Je kunt samen luisteren naar muziek, vissen knutselen op onderwatermuziek, iets vertellen over Beatle-mania, muziek gebruiken om over verliefdheid te praten, om vertrouwd te raken met andere culturen, om rijmgedichten te schrijven, etc. Kijk verder, zet muziek breed in.
Gebruik muziek om ‘hogere’ doelen te bereiken
Muziek is supergeschikt om een veilige leeromgeving te creëren, vol onderlinge verbondenheid. Met muziek krijgen leerlingen het gevoel dat ze gehoord worden en dat hun stem ertoe doet.
Of zoals Marcel uit groep 7 het zegt: "Muziek is fijn, want dan mag ik meepraten." Of Eline uit groep 8: "Ik houd van snelle muziek, maar Lotte meer van rustige en dat is prima."
Geef je leerlingen autonomie
Schotel je leerlingen een paar keuzes voor. Bijvoorbeeld luisteren naar muziek, zingen van een liedje, zelf een muziekje componeren, vertellen over muziek, etc.
Leerlingen zijn dol op meebeslissen. En doordat jij zo ontdekt waar leerlingen de meeste zin in hebben, help je jezelf ook om gemotiveerd de muziekles te geven.
Gebruik muziek als energizer
Kakken je leerlingen in? Gooi er een liedje tussendoor, teken een beest dat bij de muziek past, doe een geluidsspoor-spel, laat leerlingen vertellen over hun favoriete artiest, etc.
Maak van muziek niet een doel op zich, maar gebruik het als wondermiddel dat leerlingen weer fris uit de ogen doet kijken. Klaar voor concentratiewerk.
[Jennemieke Snijders (Conservatorium Maastricht & Communicatie Fontys Eindhoven) werkte als muziekjuf en is nu auteur van de muziekmethode Muziek & Meer Digitaal. Daarnaast helpt ze mensen om zich te verbinden met hun eigen muzikale en creatieve talent bij bij Tinksel Muziekcreatie]