• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Methodeconcept
    • Zo werkt het
    • Onze visie
    • Onze 9 werkvormen
    • Veelgestelde vragen
  • Inhoud
    • Kleuters
    • Klas 1
    • Klas 2
    • Klas 3
    • Klas 4
    • Klas 5
    • Klas 6
    • Combinatiegroepen
    • Implementatie
  • Ervaringen
  • Licentie
    • Probeer 3 weken gratis
    • Licentiekosten per jaar
    • Abonneer op de methode
    • Info over subsidie
  • Heel BelgiĆ« Zingt
    • Heel BelgiĆ« Zingt
    • Wat is Heel BelgiĆ« Zingt?
    • Waarom meedoen?
    • Opnames
    • Het traject
    • Initiatiefnemers
    • Veelgestelde vragen
    • Meedoen
  • Ons team
  • Blog
  • Login
  • Contact

Muziek & Meer Digitaal

muziekmethode voor de basisschool

  • Methodeconcept
    • Zo werkt het
    • Onze visie
    • Onze 9 werkvormen
    • Veelgestelde vragen
  • Inhoud
    • Kleuters
    • Klas 1
    • Klas 2
    • Klas 3
    • Klas 4
    • Klas 5
    • Klas 6
    • Combinatiegroepen
    • Implementatie
  • Ervaringen
  • Licentie
    • Probeer 3 weken gratis
    • Licentiekosten per jaar
    • Abonneer op de methode
    • Info over subsidie
  • Heel BelgiĆ« Zingt
    • Heel BelgiĆ« Zingt
    • Wat is Heel BelgiĆ« Zingt?
    • Waarom meedoen?
    • Opnames
    • Het traject
    • Initiatiefnemers
    • Veelgestelde vragen
    • Meedoen
  • Ons team
  • Blog
  • Login
  • Contact
  • Kleuters
  • Leerjaar 1
  • Leerjaar 2
  • Leerjaar 3
  • Leerjaar 4
  • Leerjaar 5
  • Leerjaar 6
  • Dierendag
  • 1
  • Herfst
  • Winter
  • Lente
  • Zomer
  • Sinterklaas
  • Kerst
  • Nieuwjaar
  • Carnaval
  • Pasen
  • Koningsdag
  • Moeder-vaderdag
  • Liefde
  • Familie
  • Baby
  • Groeien
  • Lichaam
  • Emoties
  • Huizen
  • Natuur
  • Boerderij
  • Kleur
  • Instrumenten
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • Gratis muziekles Sinterklaas
  • Gratis les Maak je eigen rap
  • Gratis les Leer hoe een elektrisch gitaar werkt
  • Gratis les Leer een drumritme drummen
  • Gratis les Ontdek de Blues
  • Gratis les Ontdek Beethoven
  • Gratis les Leer over love songs in de middeleeuwen

    Hoe zorg je dat kinderen willen leren? Zorg voor autonomie en status

    25 maart 2019

    Hoe krijg ik het kind in de leerstand?

    De mate waarin een kind autonomie en status ervaart, bepaalt of zijn brein in de leerstand komt. Met autonomie bedoel ik de mate van invloed die een kind ervaart om zijn eigen keuzes en beslissingen te maken. Met status bedoel ik het aanzien dat een kind ervaart in een groep (of gezin).

    Kortom: geef je een kind de ruimte om eigen keuzes en beslissingen te maken, dan wordt het leergieriger. En laat je tegenover de groep weten dat je het kind waardeert, dan zet het een stapje dichter richting de lesstof. Zodra een kind meer autonomie en status ervaart, opent het brein zich om te leren.

    Hoe kan dat dan?

    Dat komt omdat het brein statusverhoging en meer autonomie als beloning ziet. Het brein maakt dopamine aan, wat nodig is om tot nieuwe inzichten te komen, creatief te zijn en te veranderen.

    Hoe doe je dat, autonomie en status bevorderen?

    Dat doe je bijvoorbeeld door kinderen uit te nodigen om mee te denken, opties te genereren, vragen te laten stellen, waardering te geven en trots te stimuleren.

    En daar helpt de muziekmethode bij?

    Ja. Elke werkvorm hebben we voorzien van een motiviatietip die je inspiratie geeft om het gevoel van autonomie en status van de leerlingen te verhogen. We hebben een videootje gemaakt waarin je kunt zien hoe dat in de praktijk werkt. Bekijk de video over werkvormen.

    [Jennemieke Snijders (Conservatorium Maastricht & Communicatie Fontys Eindhoven) werkte als muziekjuf en is nu auteur van de muziekmethode Muziek & Meer Digitaal. Daarnaast helpt ze mensen om zich te verbinden met hun eigen muzikale en creatieve talent bij bij Tinksel Muziekcreatie]

    Zing samen het dankjewel-lied

    Het Dankjewel-lied tekst & muziek: Jennemieke Snijders Je helpt me als ik pijn heb En je vraagt hoe ik me voel Als ik soms een woord niet weet Dan...

    Lees verder >

    Gratis les cadeau: Leer over de allereerste love songs

      Onze zesde gratis les voor Meer Muziek in de Klas & Lang Leve de Muziek Show. Hoe klonken love songs in de middeleeuwen? Waar zongen troubadours over?  ...

    Lees verder >

    Gratis les cadeau: Ontdek Beethoven

    Onze vijfde gratis les voor Meer Muziek in de Klas & Lang Leve de Muziek Show. Ontdek wie Beethoven is en wat voor muziek hij maakte. En luister naar...

    Lees verder >

    Posts Navigation

    • Home
    • Inloggen
    • Instrumentenlijst
    • Liedjeslijst
    • Leerlijn notenschrift
    • Feedback
    • Heel BelgiĆ« Zingt
    • Contact

    Welkom, bezoeker!

    Uitgever

    Tinksel Muziekcreatie
    KvK 17210575
    BTW NL 1654.45.889.B01

    Vraag de gratis proefcode aan

    • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
    • Home
    • Inloggen
    • Instrumentenlijst
    • Liedjeslijst
    • Leerlijn notenschrift
    • Feedback
    • Heel BelgiĆ« Zingt
    • Contact

    © Copyright 2017 - 2025 Muziek & Meer Digitaal · Alle rechten voorbehouden