• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Methodeconcept
    • Zo werkt het
    • Onze visie
    • Onze 9 werkvormen
    • Veelgestelde vragen
  • Inhoud
    • Kleuters
    • Klas 1
    • Klas 2
    • Klas 3
    • Klas 4
    • Klas 5
    • Klas 6
    • Combinatiegroepen
    • Implementatie
  • Ervaringen
  • Licentie
    • Probeer 3 weken gratis
    • Licentiekosten per jaar
    • Abonneer op de methode
    • Info over subsidie
  • Heel België Zingt
    • Heel België Zingt
    • Wat is Heel België Zingt?
    • Waarom meedoen?
    • Opnames
    • Het traject
    • Initiatiefnemers
    • Veelgestelde vragen
    • Meedoen
  • Ons team
  • Blog
  • Login
  • Contact

Muziek & Meer Digitaal

muziekmethode voor de basisschool

  • Methodeconcept
    • Zo werkt het
    • Onze visie
    • Onze 9 werkvormen
    • Veelgestelde vragen
  • Inhoud
    • Kleuters
    • Klas 1
    • Klas 2
    • Klas 3
    • Klas 4
    • Klas 5
    • Klas 6
    • Combinatiegroepen
    • Implementatie
  • Ervaringen
  • Licentie
    • Probeer 3 weken gratis
    • Licentiekosten per jaar
    • Abonneer op de methode
    • Info over subsidie
  • Heel België Zingt
    • Heel België Zingt
    • Wat is Heel België Zingt?
    • Waarom meedoen?
    • Opnames
    • Het traject
    • Initiatiefnemers
    • Veelgestelde vragen
    • Meedoen
  • Ons team
  • Blog
  • Login
  • Contact
  • Kleuters
  • Leerjaar 1
  • Leerjaar 2
  • Leerjaar 3
  • Leerjaar 4
  • Leerjaar 5
  • Leerjaar 6
    • Dierendag
    • 1
    • Herfst
    • Winter
    • Lente
    • Zomer
    • Sinterklaas
    • Kerst
    • Nieuwjaar
    • Carnaval
    • Pasen
    • Koningsdag
    • Moeder-vaderdag
    • Liefde
    • Familie
    • Baby
    • Groeien
    • Lichaam
    • Emoties
    • Huizen
    • Natuur
    • Boerderij
    • Kleur
    • Instrumenten
    • 2
    • 3
    • 4
    • 5
    • 6
    • 1
    • 2
    • 3
    • 4
    • 5
    • 6
    • 1
    • 2
    • 3
    • 4
    • 5
    • 6
    • 1
    • 2
    • 3
    • 4
    • 5
    • 6
    • 1
    • 2
    • 3
    • 4
    • 5
    • 6
    • 1
    • 2
    • 3
    • 4
    • 5
    • 6
    • 1
    • 2
    • 3
    • 4
    • 5
    • 6
    • 1
    • 2
    • 3
    • 4
    • 5
    • 6
    • 1
    • 2
    • 3
    • 4
    • 5
    • 6
    • 1
    • 2
    • 3
    • 4
    • 5
    • 6
    • 1
    • 2
    • 3
    • 4
    • 5
    • 6
    • 1
    • 2
    • 3
    • 4
    • 5
    • 6
    • 1
    • 2
    • 3
    • 4
    • 5
    • 6
    • 1
    • 2
    • 3
    • 4
    • 5
    • 6
    • 1
    • 2
    • 3
    • 4
    • 5
    • 6
    • 1
    • 2
    • 3
    • 4
    • 5
    • 6
    • 1
    • 2
    • 3
    • 4
    • 5
    • 6
    • 1
    • 2
    • 3
    • 4
    • 5
    • 6
    • 1
    • 2
    • 3
    • 4
    • 5
    • 6
    • 1
    • 2
    • 3
    • 4
    • 5
    • 6
    • 1
    • 2
    • 3
    • 4
    • 5
    • 6
    • 1
    • 2
    • 3
    • 4
    • 5
    • 6
    • 1
    • 2
    • 3
    • 4
    • 5
    • 6
    • 1
    • 2
    • 3
    • 4
    • 5
    • 6
    • 1
    • 2
    • 3
    • 4
    • 5
    • 6
    • Gratis muziekles Sinterklaas
    • Gratis les Maak je eigen rap
    • Gratis les Leer hoe een elektrisch gitaar werkt
    • Gratis les Leer een drumritme drummen
    • Gratis les Ontdek de Blues
    • Gratis les Ontdek Beethoven
    • Gratis les Leer over love songs in de middeleeuwen
    •  
    •  
    •  
    •  
    •  

    Luisteren

    Welk instrument hoor je?

    https://muziekenmeer-digitaal.be/wp-content/uploads/2019/04/drumsolo_-1-1.mp3

    Luisterfragment

    Ontdekken

    Welk onderdeel van het drumstel hoor je? Wijs aan.

    Ken je de naam van het onderdeel? Kies uit:
    base – bekken – floor – hihat – snare – tom-toms

    https://muziekenmeer-digitaal.be/wp-content/uploads/2019/04/groep7_les1-3-2_drumonderdelen1-1.mp3

    Luisterfragment 1

    https://muziekenmeer-digitaal.be/wp-content/uploads/2019/04/groep7_les1-3-2_drumonderdelen2-1.mp3

    Luisterfragment 2

    https://muziekenmeer-digitaal.be/wp-content/uploads/2019/04/groep7_les1-3-2_drumonderdelen3-1.mp3

    Luisterfragment 3

    https://muziekenmeer-digitaal.be/wp-content/uploads/2019/04/groep7_les1-3-2_drumonderdelen4-1.mp3

    Luisterfragment 4

    https://muziekenmeer-digitaal.be/wp-content/uploads/2019/04/groep7_les1-3-2_drumonderdelen5-1.mp3

    Luisterfragment 5

    https://muziekenmeer-digitaal.be/wp-content/uploads/2019/04/groep7_les1-3-2_drumonderdelen6-1.mp3

    Luisterfragment 6

    Samen spelen

    Je leert dit basisritme drummen in 3 stappen.

    Dit is stap 1.

    Groep 1 speelt de hi-hat door met een pen in de rechterhand op tafel te tikken.
    Groep 2 speelt de base door de rechtervoet op de grond te laten vallen. Je hak blijft op de grond staan.
    Groep 3 speelt de snare door met een potlood in de linkerhand op tafel te tikken.

    https://muziekenmeer-digitaal.be/wp-content/uploads/2019/04/basisritme_drummen-1.mp3

    Basisritme – stap 1

    Samen spelen

    Je leert dit basisritme drummen in 3 stappen.

    Dit is stap 2.

    Je speelt de hi-hat door met een pen in de rechterhand op tafel te tikken.
    Je speelt tegelijkertijd de base door de rechtervoet op de grond te laten vallen. Je hak blijft op de grond staan.

    https://muziekenmeer-digitaal.be/wp-content/uploads/2019/04/basisritme2_drummen-1.mp3

    Basisritme – stap 2

    Samen spelen

    Je leert dit basisritme drummen in 3 stappen.

    Dit is stap 3, de moeilijkste!

    Je speelt de hi-hat door met een pen in de rechterhand op tafel te tikken.
    Je speelt tegelijkertijd de base door de rechtervoet op de grond te laten vallen. Je hak blijft op de grond staan.
    Je speelt de snare door met een potlood in de linkerhand op tafel te tikken.

    https://muziekenmeer-digitaal.be/wp-content/uploads/2019/04/basisritme3_drummen-1.mp3

    Basisritme – stap 3

    Gratis les Leer een drumritme drummen

    16 april 2019

    Geplaatst in: Gratis lessen

    • Home
    • Inloggen
    • Instrumentenlijst
    • Liedjeslijst
    • Leerlijn notenschrift
    • Feedback
    • Heel België Zingt
    • Contact

    Welkom, bezoeker!

    Uitgever

    Tinksel Muziekcreatie
    KvK 17210575
    BTW NL 1654.45.889.B01

    Vraag de gratis proefcode aan

    • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
    • Home
    • Inloggen
    • Instrumentenlijst
    • Liedjeslijst
    • Leerlijn notenschrift
    • Feedback
    • Heel België Zingt
    • Contact

    © Copyright 2017 - 2025 Muziek & Meer Digitaal · Alle rechten voorbehouden

    Lesbeschrijving

    Je hoort een drumstel.

    Motivatietip

    Trots stimuleren – Zijn er leerlingen in de klas die op drumles zitten?

    Lesbeschrijving

    De onderdelen op volgorde van de luisterfragmenten (beweeg met de muisaanwijzer over de afbeeldingen voor de juiste antwoorden):
    1. Base (bastrom)
    2. Floor (grondtrom)
    3. Tom-toms
    4. Snare (kleine trom)
    5. Hi-hat
    6. Bekken

    Motivatietip

    Nieuwsgierigheid prikkelen – Vraag voordat je naar de luisterfragmenten gaat luisteren wat voor soort geluid de leerlingen zullen verwachten per onderdeel.

    Lesbeschrijving

    Verdeel de klas in drie groepen.
    Tel hardop mee met 1-e-2-e-3-e-4-e. Begin in een heel rustig tempo en voer dit op.
    Blijf herhalen. Ga pas door naar stap 2 als de leerlingen dit beheersen.

    Motivatietip

    Uitdaging aangaan – Vraag trio’s (per groep een leerling) om tegelijkertijd het drumritme te laten horen. Dus zonder de steun van de rest van de klas.

    Lesbeschrijving

    Tel hardop mee met 1-e-2-e-3-e-4-e. Begin in een heel rustig tempo en voer dit op.
    Blijf herhalen.

    Ga trapsgewijs te werk: eerst 8 tellen de hi-hat. Vervolgens combineren met de base.

    Ga pas door naar stap 3 als de leerlingen dit beheersen.

    Motivatietip

    Samenwerken – Vraag de leerlingen om elkaar te helpen: maak duo’s die tegenover elkaar gaan zitten. Zo zien ze van elkaar wat ze doen.

    Lesbeschrijving

    Tel hardop mee met 1-e-2-e-3-e-4-e. Begin in een heel rustig tempo en voer dit op.
    Blijf herhalen.

    Ga trapsgewijs te werk: eerst 8 tellen de hi-hat. Vervolgens combineren met de base. Vervolgens combineren met de snare.

    Motivatietip

    Trots stimuleren – Zie je dat er leerlingen zijn die het ritme helemaal zelfstandig kunnen drummen? Vraag hen om dit te laten horen, zonder de steun van de groep.