• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Methodeconcept
    • Zo werkt het
    • Onze visie
    • Onze 9 werkvormen
    • Veelgestelde vragen
  • Inhoud
    • Kleuters
    • Klas 1
    • Klas 2
    • Klas 3
    • Klas 4
    • Klas 5
    • Klas 6
    • Combinatiegroepen
    • Implementatie
  • Ervaringen
  • Licentie
    • Probeer 3 weken gratis
    • Licentiekosten per jaar
    • Abonneer op de methode
    • Info over subsidie
  • Heel België Zingt
    • Heel België Zingt
    • Wat is Heel België Zingt?
    • Waarom meedoen?
    • Opnames
    • Het traject
    • Initiatiefnemers
    • Veelgestelde vragen
    • Meedoen
  • Ons team
  • Blog
  • Login
  • Contact

Muziek & Meer Digitaal

muziekmethode voor de basisschool

  • Methodeconcept
    • Zo werkt het
    • Onze visie
    • Onze 9 werkvormen
    • Veelgestelde vragen
  • Inhoud
    • Kleuters
    • Klas 1
    • Klas 2
    • Klas 3
    • Klas 4
    • Klas 5
    • Klas 6
    • Combinatiegroepen
    • Implementatie
  • Ervaringen
  • Licentie
    • Probeer 3 weken gratis
    • Licentiekosten per jaar
    • Abonneer op de methode
    • Info over subsidie
  • Heel België Zingt
    • Heel België Zingt
    • Wat is Heel België Zingt?
    • Waarom meedoen?
    • Opnames
    • Het traject
    • Initiatiefnemers
    • Veelgestelde vragen
    • Meedoen
  • Ons team
  • Blog
  • Login
  • Contact
  • Kleuters
  • Leerjaar 1
  • Leerjaar 2
  • Leerjaar 3
  • Leerjaar 4
  • Leerjaar 5
  • Leerjaar 6
    • Dierendag
    • 1
    • Herfst
    • Winter
    • Lente
    • Zomer
    • Sinterklaas
    • Kerst
    • Nieuwjaar
    • Carnaval
    • Pasen
    • Koningsdag
    • Moeder-vaderdag
    • Liefde
    • Familie
    • Baby
    • Groeien
    • Lichaam
    • Emoties
    • Huizen
    • Natuur
    • Boerderij
    • Kleur
    • Instrumenten
    • 2
    • 3
    • 4
    • 5
    • 6
    • 1
    • 2
    • 3
    • 4
    • 5
    • 6
    • 1
    • 2
    • 3
    • 4
    • 5
    • 6
    • 1
    • 2
    • 3
    • 4
    • 5
    • 6
    • 1
    • 2
    • 3
    • 4
    • 5
    • 6
    • 1
    • 2
    • 3
    • 4
    • 5
    • 6
    • 1
    • 2
    • 3
    • 4
    • 5
    • 6
    • 1
    • 2
    • 3
    • 4
    • 5
    • 6
    • 1
    • 2
    • 3
    • 4
    • 5
    • 6
    • 1
    • 2
    • 3
    • 4
    • 5
    • 6
    • 1
    • 2
    • 3
    • 4
    • 5
    • 6
    • 1
    • 2
    • 3
    • 4
    • 5
    • 6
    • 1
    • 2
    • 3
    • 4
    • 5
    • 6
    • 1
    • 2
    • 3
    • 4
    • 5
    • 6
    • 1
    • 2
    • 3
    • 4
    • 5
    • 6
    • 1
    • 2
    • 3
    • 4
    • 5
    • 6
    • 1
    • 2
    • 3
    • 4
    • 5
    • 6
    • 1
    • 2
    • 3
    • 4
    • 5
    • 6
    • 1
    • 2
    • 3
    • 4
    • 5
    • 6
    • 1
    • 2
    • 3
    • 4
    • 5
    • 6
    • 1
    • 2
    • 3
    • 4
    • 5
    • 6
    • 1
    • 2
    • 3
    • 4
    • 5
    • 6
    • 1
    • 2
    • 3
    • 4
    • 5
    • 6
    • 1
    • 2
    • 3
    • 4
    • 5
    • 6
    • 1
    • 2
    • 3
    • 4
    • 5
    • 6
    • Gratis muziekles Sinterklaas
    • Gratis les Maak je eigen rap
    • Gratis les Leer hoe een elektrisch gitaar werkt
    • Gratis les Leer een drumritme drummen
    • Gratis les Ontdek de Blues
    • Gratis les Ontdek Beethoven
    • Gratis les Leer over love songs in de middeleeuwen
    •  
    •  
    •  
    •  
    •  

    Samen spreken

    In welke tijd is dit gedicht geschreven?
    Wat betekent dit gedicht?
    Welke vergelijkingen zijn een beetje vreemd?

    Ontdekken

    LES 2B

    Wat weet jij over hoofse liefde?

    Ontdekken

    LES 2C

    Tijdens de Middeleeuwen waren er nog niet zo veel instrumenten. Je ziet de vier meest populaire instrumenten, gebruikt door troubadours om de liederen te begeleiden. Ken je de instrumentnamen?

    Luisteren

    LES 2D

    Je hoort zes melodieën op de fluit. Wat is de juiste volgorde?

    https://muziekenmeer-digitaal.be/wp-content/uploads/2019/04/fluitmelodien_1-1.mp3

    Luisterfragment 1

    https://muziekenmeer-digitaal.be/wp-content/uploads/2019/04/fluitmelodien_2-1.mp3

    Luisterfragment 2

    https://muziekenmeer-digitaal.be/wp-content/uploads/2019/04/fluitmelodien_3-1.mp3

    Luisterfragment 3

    https://muziekenmeer-digitaal.be/wp-content/uploads/2019/04/fluitmelodien_4-1.mp3

    Luisterfragment 4

    https://muziekenmeer-digitaal.be/wp-content/uploads/2019/04/fluitmelodien_5-1.mp3

    Luisterfragment 5

    https://muziekenmeer-digitaal.be/wp-content/uploads/2019/04/fluitmelodien_6-1.mp3

    Luisterfragment 6

     

     

    Samen zingen

    LES 2E

    Kun je het lied al meezingen?

    https://muziekenmeer-digitaal.be/wp-content/uploads/2019/04/hoofseliefde_metzang-1.mp3

    Hoofse liefde – met zang

    https://muziekenmeer-digitaal.be/wp-content/uploads/2019/04/hoofseliefde_zonderzang-1.mp3

    Hoofse liefde – zonder zang

     

    Gratis les Leer over love songs in de middeleeuwen

    16 april 2019

    Geplaatst in: Gratis lessen

    • Home
    • Inloggen
    • Instrumentenlijst
    • Liedjeslijst
    • Leerlijn notenschrift
    • Feedback
    • Heel België Zingt
    • Contact

    Welkom, bezoeker!

    Uitgever

    Tinksel Muziekcreatie
    KvK 17210575
    BTW NL 1654.45.889.B01

    Vraag de gratis proefcode aan

    • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
    • Home
    • Inloggen
    • Instrumentenlijst
    • Liedjeslijst
    • Leerlijn notenschrift
    • Feedback
    • Heel België Zingt
    • Contact

    © Copyright 2017 - 2025 Muziek & Meer Digitaal · Alle rechten voorbehouden

    Materiaal

    • Printversie voorleesgedicht

    Lesbeschrijving

    Lees het voorleesgedicht voor. Bespreek de vragen.

    • Tijd: Middeleeuwen
    • Betekenis: iemand is hopeloos verliefd op een ander, maar de ander ziet hem/haar niet staan
    • Vreemde vergelijkingen: je hebt de ogen van een duif en je haar is als een geitenlok

    Motivatietip

    Invloed geven – Laat een leerling het gedicht voorlezen.

    Lesbeschrijving

    Bekijk samen het filmpje.

    Motivatietip

    Mening geven – Vraag de leerlingen naar hun mening over het sluiten van huwelijken waarin niet de liefde belangrijk was, maar de erfenis.

    Lesbeschrijving

    Bekijk de afbeeldingen. Je ziet een luit, een vedel, een harp en een fluit.

    Motivatietip

    Verder kijken – Maak de leerlingen bewust van het feit dat deze instrumenten de voorlopers zijn van onze huidige instrumenten. Van welke bekende instrumenten zijn ze familie? (luit = gitaar, vedel = viool, harp = harp, fluit = blokfluit, dwarsfluit)

    Lesbeschrijving

    Beluister de luisterfragmenten. Je hoort de volgorde 6, 4, 5, 1, 3, 2.

    Motivatietip

    Invloed geven – Laat de hele klas in stilte antwoorden door het juiste aantal vingers op te steken (bijvoorbeeld 5 vingers als je denkt dat het melodie 5 is).

    Lesbeschrijving

    Leer de leerlingen het lied.

    Motivatietip

    Focussen – Vraag de leerlingen voordat je het lied laat horen om zich te visualiseren hoe een troubadour dit lied zong tijdens de Middeleeuwen.