muziekmethode voor de basisschool
Bekijk samen het filmpje.
Patroonherkenning – Kunnen de leerlingen titels noemen van recente hiphopnummers, waarin 1 van de 4 onderwerpen bezongen worden die in het filmpje worden genoemd? Zo ja, laat deze dan even horen via YouTube:
Speel het rijmwoordenduel. Vraag 2 leerlingen voor de klas. De ene zegt een woord, de ander bedenkt zo snel mogelijk een rijmwoord, bijvoorbeeld glas – klas. Vergroot de moeilijkheid: antwoord niet met een woord, maar met een hele zin, bijvoorbeeld glas – ik drink water met de klas.
Uitdaging aangaan – Maak er een wedstrijd van door de score bij te houden. Per goed rijmwoord 1 punt. Per goede zin 5 punten.
Neem samen het werkblad door. Zet de leerlingen aan het werk.
Visualiseren – Vinden leerlingen het lastig om woorden te bedenken? Geef ze het advies om zich de situatie rondom het onderwerp te visualiseren: wat zien ze?